Arkivets ansvar
Arkivet skal i samarbeid med saksbehandlerne og enhetene legge til rette for at arkivverdige dokumenter registreres i kommunens offentlige sak- og arkivløsning, Elements.
Det skal journalføres i alle system, også fagsystem, pr. i dag journalfører enhetene selv i sine systemer.
Videre er arkivet ansvarlig for at alle kontrollrutiner utføres, herunder kontroll av alle registreringer. På denne måten følger Deanu gielda - Tana kommune den journalføringsplikt som påligger alle offentlige virksomheter.
Arkivet er ansvarlig for:
- Åpne, sortere og fordele all post som mottas av kommunen. Dette inkluderer både ordinær post til kommunens postadresse, elektronisk post mottatt gjennom kommunens felles e-postmottak, post mottatt gjennom andre digitale kanaler og andre forsendelser
- Registrere, fordele og journalføre kommunens sakspost i Elements i henhold til skriftlige rutiner
- Registrere, fordele og journalføre kommunens sakspost til fagsystemene - Dette gjøres i enhetene; PPT, helse, skole, barnehage, NAV - jf egne rutiner (ikke alle rutiner er på plass).
- Fordele og videresende sakspost som skal registreres i fagsystem jf punkt ovenfor
- Formidle innsynskrav til saksbehandler i henhold til skriftlige rutiner
- Kvalitetssikring og journalføring av dokumentproduksjonen i Elements
- Arkivfaglig brukerstøtte i Elements
- Lesing og kvalitetssikring av offentlig journal i henhold til skriftlige rutiner
Arkivet har ikke ansvaret for at inngående post eller innsynskrav saksbehandles. Dette ansvaret tilligger saksansvarlig.
Åpning og sortering av post
Husk å sjekke "den store postboksen" for inngående post som er i hallen i tillegg til det som legges i hylla.
Utgående postboks tømmes hver dag og leveres posten før kl. 14.30. Utgående post registreres under bring.no
der vi har eget brukernavn og passord.
Pakker sendes ut avdelingsvis.
Import av dokumenter
Import mappa sjekkes daglig av den som har hovedansvaret for registrering av post
Skjema
Deanu gielda - Tana kommune benytter Kommune 24/7 skjema (utviklet av Sem & Stenersen Prokom) som hovedverktøy for mottak av elektroniske innsendte skjemaer.
Inngående skjemaer journalføres i Elements og fordeles til avdelinger/saksbehandlere. Enkelte skjemaer krever kvalitetssikring før de fordeles videre. Det er arkivet som har ansvar for det.
Postmottak og «dokumentfangst»
Det er viktig at det er rutiner som fanger opp all inngående og utgående korrespondanse, og som sørger for at denne blir brakt til arkivtjenesten til vurdering og eventuell journalføring. Dette er uavhengig om det er brevpost, elektronisk post, personlig levert post, post til styrer, råd og utvalg, osv.. "Dokumentfangst" er et begrep som enkelte bruker for å betegne dette.
Det er viktig at en har kontroll over den elektroniske datafangsten. Utgangspunktet er at elektronisk sakspost skal betraktes som ordinære brev og journalføres i tråd med bestemmelser om dette. Dersom arkivverdige dokumenter mottas i elektronisk form skal de innlemmes i en fulltekstdatabase etter de samme prinsippene som de egenproduserte elektroniske dokumenter. På samme måte som arkivverdige dokumenter ikke skal oppbevares i saksbehandlers privatarkiv, skal et elektronisk arkiv ikke bestå av private filer på saksbehandlers PC. Dersom en ved elektronisk arkivering ikke har systemer, rutiner og lagringsformat som er godkjente av Riksarkivaren for langtidsoppbevaring, skal dokumentene kopieres over på arkivbestandig papir. Denne kopien er arkiveksemplaret og går til registrering.
Ingen dokumenter bør gå direkte fra avsender til saksbehandler. Bare slik er en sikret at posten går mellom virksomheter og ikke mellom personer.
Åpning og sortering av post
Grovsortering av all inngående post foretas i felles postmottak av arkivet.
Posten sorteres etter
- arkivverdig post
- ikke arkivverdig post
- sensitiv post
- taushetsbelagt post
Arkivverdig post
Som arkivverdig post stilles følgende krav:
Posten må regnes som saksdokument for organet etter offentlighetsloven §§ 2 og 3, posten må være gjenstand for saksbehandling eller ha verdi som dokumentasjon.
Tilfredsstilles disse kravene, blir posten regnet som arkivverdig post og går til skanning og journalføring (jfr. arkivloven med forskrifter § 2a -b§ 3-20).
Saksbehandler må daglig lese og behandle e-post (jfr. rutiner for behandling av e-post). Ved lenger fravær skal det legges inn beskjed slik at den som sender e-post vet at vedkommende ikke er tilstede.
E-post som inneholdes sensitive- eller personopplysninger skal alltid sendes til postmottaket for registrering. Det anbefales å gjøre avsender oppmerksom på at slike opplysninger ikke må sendes på e-post, dette pga av sikkerhetsmessige hensyn.
Ikke arkivverdig post
Som ikke arkivverdig post regner vi normalt trykksaker, offentlige publikasjoner, rundskriv (se punkt 3.9 i dette dokumentet) kurs- og konferansetilbud, reklame, årsmeldinger/rapporter (OBS! vi tar vare på egenproduserte årsmeldinger) møteinnkallinger/møtebøker/referater fra andre offentlige institusjoner, utskrifter/kopier fra andre organer og annet mangfoldiggjort materiale, så lenge de ikke tilfredsstiller kravene til arkivverdig post. Jfr. arkivloven med forskrifter §3-1.
All arkivverdig post skal journalføres i sak/arkiv i Elements eller registreres i et annet fagsystem.
Den enkelte enhet har plikt til å vurdere om mottatt post er arkivverdig, og har ansvar for at arkivverdig post mottatt direkte til enheten blir registrert, enten i eget fagsystem eller ved å overlevere posten til arkivet for skanning og journalføring i sak/arkiv i Elements.
Pasient- og personopplysninger registreres i tilhørende fagsystem.
Hva er en personopplysning?
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som direkte eller indirekte kan knyttes til en enkeltperson, jf. forordningen artikkel 4 nr. 1. Personopplysninger er for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse, ansiktsfoto, fingeravtrykk, DUF-nummer og fødselsnummer (både fødselsdato og personnummer).
Deanu gielda – Tana kommune behandler følgende kategorier (avhengig av hvilken avd./tjeneste opplysningene relevante for - personregister):
Navn
Adresse
Telefon-/mobilnummer
Fødsels- og personnummer
Helseopplysninger
E-post adresse
Statsborgerskap
Sivilstand
Kontonummer
I tillegg behandler Deanu gielda – Tana kommune personopplysninger om egne ansatte og jobbsøkere.
Jfr. offentlegforskrift § 7 over det som ikke skal legges ut på offentlig journal:
§ 7.Tilgjengeleggjering av dokument på Internett
Organ som er omfatta av offentleglova, kan gjere dokument tilgjengelege for ålmenta på Internett.
Følgjande skal ikkje gjerast tilgjengeleg på Internett:
a.
|
opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov
|
b.
|
opplysningar som det kan gjerast unntak frå innsyn for etter § 9 i forskrifta her
|
c.
|
opplysningar som nemnde i personvernforordninga artikkel 9 og 10
|
d.
|
fødselsnummer, personnummer og nummer med tilsvarande funksjon
|
e.
|
opplysningar om lønn og godtgjering til fysiske personar, med unntak for opplysningar om lønn og godtgjering til personar i leiande stillingar i det offentlege og i leiande stillingar eller i styret i sjølvstendige rettssubjekt
|
f.
|
materiale som ein tredjepart har immaterielle rettar til, med unntak for slikt materiale som er nemnd i § 5 fyrste ledd andre punktum og for materiale der rettshavaren samtykkjer til at materialet blir gjort tilgjengeleg.
|
Organ som gjer dokument tilgjengeleg for ålmenta på Internett, skal opplyse kva for kriterium som ligg til grunn for utvalet av dokument.
Sensitive personopplysninger (kalt særlige kategorier i loven)
I loven er det definert en rekke kategorier av opplysninger som det skal mer til å kunne behandle enn andre opplysninger (artikkel 9 og 10 i forordningen):
- opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse
- opplysninger om politisk oppfatning
- opplysninger om religion
- opplysninger om filosofisk overbevisning
- opplysninger om fagforeningsmedlemskap
- genetiske opplysninger
- biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere noen
- helseopplysninger
- opplysninger om seksuelle forhold
- opplysninger om seksuell legning
Feiladressert post
Post som ikke er adressert til Deanu gielda - Tana kommune - returneres uåpnet til Posten.
Tilbud/Anbud/Offentlige anskaffelser - Anbudene leveres elektronisk
Behandles i Tensign
Saksbehandler skal levere anbudene til registrering etter anbudsfristen er gått ut eller etter anbudsåpning når klagefristen er over.
Ved registrering skal det kontrolleres om saken er registrert med unntatt off. jfr. Forskrift 14. februar 1986 nr. 351 til offentlighetsloven kap. V.
Avtaler og kontrakter
Avtaler og kontrakter med forpliktende underskrift (papirversjon) skal i tillegg til at de skannes og journalføres på saken, og tas vare på i eget fysisk arkiv - vi har ringperm inne på arkivet hvor disse legges inn.
Graderte dokumenter og dokumenter med tilgangskoder
Behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Jfr. Sikkerhetsloven § 2 m.v.
Rekommandert sending
Arkivtjenesten har fullmakt til å hente rekommanderte sendinger til Deanu gielda - Tana kommune.
Rekommandert sending blir underlagt ordinær postbehandling.
Personlig post
Med personlig post menes brev hvor mottakers navn er angitt før Tana kommune.
Personlig post fordeles uåpnet til mottaker, dersom mottaker ikke jobber her leveres denne tilbake til posten.
Unntak: Når arkivet har fått skriftlig fullmakt fra mottaker, kan posten åpnes.
Det skal i utgangspunktet ikke forekomme at personlig post sendes til arbeidsplassen.
Rundskriv
I utgangspunktet behandles rundskriv som informasjonspost (se ovenfor).
Inngående rundskriv i papirform - som fører til saksbehandling eller har dokumentasjonsverdi i en eller flere saker skal journalføres og skannes av arkivet.
Kun 1. side skannes og det oppgis lenke (internett) til adressen hvor hele rundskrivet finnes.
Dersom dokumentet er stort i omfang sendes dette i sin helhet til saksbehandler/enheten.
Rundskriv som kommer på e-post sendes direkte til saksbehandler/leder uten registrering.
Møteinnkallinger, - referater og – protokoller
Møtedokumenter (i papirform) fra eksterne styrer, råd og utvalg skal ikke journalføres, men datostemples og sendes mottaker.
Møtedokumenter fra egne politiske utvalg skal ikke journalføres. Registrering av disse fremkommer i modul for utvalgsbehandling.
Offentlig journal - Daglige rutiner
Offentlig journal sjekkes daglig for dagen før
Hovedregel:
Den som ikke journalfører inngående post skal utføre kontrollen så tidlig som mulig på dagen, men dersom vedkommende er alene på jobb så må journalen sjekkes av den som registrere inn posten.
Den som har registrert posten skal i tillegg dagen etter påse at all post er skannet inn, og at dokumentene er lesbare, samt at dokumentene ligger riktig vei.
Ved kontroll skal alle dokumenter åpnes og sjekkes, også vedlegg.
Eventuelle feil skal straks rettes opp.
N og X notater skal også kontrolleres, N-notat (med oppfølging) blir lagt ut på postlista.
Postjournaler (offentlig journal) skal kontrolleres daglig av 2 personer.
Postjournalen finnes i Elements under: Arkivering - Offentlig journal - kontroll.
Retningslinjer for behandling av e-post
Generelt Microsoft Outlook brukes til å sende e-post både internt og eksternt over Internett til adressater utenfor kommunens organisasjon. E-post til Deanu gielda/Tana kommune skal sendes til og håndteres av det ordinære postmottak i kommunen på følgende e-post-adresse: postmottak@tana.kommune.no
E-post kan også sendes til hver definert bruker av Microsoft Outlook. Hver bruker har definert adresse på formen: Eks: fornavn.etternavn@tana.kommune.no Adressen til postmottak skal fremgå av brevark og hjemmeside på Internett.
- Håndtering av e-post. E-post til sentralt postmottak skal åpnes av arkivtjenesten (arkivforskriften 3. 2. ledd). Personlig adressert post videresendes direkte. Dersom en saksbehandler mottar arkivverdig e-post, skal denne videresendes til postmottaket (arkivet). Den enkelte saksbehandler har plikt til å vurdere om posten må anses som et arkivverdig dokument. Ikke arkivverdig e-post vurderes/arkivbegrenses:
- ikke av interesse – slettes
- øvrig videresendes uten journalføring
- av interesse for organet – registreres
Arkivverdig e-post skal journalføres av arkivtjenesten før den omdeles. Arkivtjenesten må ta stilling til om meldingen, vedlegget eller begge deler skal journalføres og tilknyttes dokumentregistrering i journalsystemet (se egne rutiner).
- Verifisering av mottatt e-postforsendelser. Hvis det er tvil om e-postmelding kommer fra den oppgitte avsender eller at avsender ikke er entydig identifiserbar, skal det umiddelbart sendes en tilbakemelding pr. e-post til oppgitt avsender, hvor det bes om verifisering av avsender. Arkivtjenesten må undersøke om vedlegg til e-postforsendelsen er i riktig format og lesbar. Dersom vedlegget ikke er lesbart, må avsender varsles med informasjon om hvilke formater som kan leses. Vedlegg virus sjekkes (automatisk).
- Kvittering for mottak av e-post. Det skal ikke benyttes automatisk kvittering for mottak av e-post. Arkivet/saksbehandler sender melding om at e-post er mottatt (slik at den som har sendt e-posten ikke trenge rå lure på om den er kommet frem).
- Håndtering av utgående e-post. Arkivverdig e-post sendes via Elements.
- Taushetsbelagte opplysninger. Opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt i henhold til offentlighetsloven §13 skal ikke sendes som e-post. Unntak kan gjøres dersom personopplysninger anonymiseres, slik at det ikke er mulig å knytte opplysningene til enkeltpersoner eller hvis forsendelsen er kryptert.
- E-postrutiner ved saksbehandlers fravær. Saksbehandler må sikre at mottatt e-post kan behandles også ved fravær over lengre tid. Dette skal gjøres ved bruk av funksjon i e-postsystemet for automatisk svar med opplysninger om fraværets varighet. Adresse for kommunens postmottak oppgis.
- Arbeidsgivers adgang til ansattes e-post og oversikt over bruk av e-postsystemet. Lov om personopplysninger, forskrifter til denne loven, samt Datatilsynets retningslinjer regulerer adgang til ansattes e-post og andre elektroniske dokumenter.
- e-post som inneholder sensitive- eller personopplysninger skal alltid sendes til postmottaket for registrering. Det anmodes om at de som mottar e-post med slike opplysninger gjør avsender oppmerksom på slike opplysninger ikke må sendes på e-post, dette av sikkerhetsmessige hensyn.
- OBS! Ansatte i Deanu gielda - Tana kommune skal ikke sende e-post som inneholder sensitive- og/eller personopplysninger.
Hjemmel: Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen (eForvaltningsforskriften) av 01.07.2004 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-25-988
Rutiner i det daglige arbeidet
Det daglige arbeidet i forvaltningens arkivtjenester omfatter en rekke ulike oppgaver. Sammenfattet kan man si at arkivfunksjonen består i å holde oversikt over dokumenter som er til behandling (dvs saksdokumenter), plassere dokumentene i deres behandlingsmessige sammenheng (tilknytning til sak, samt klassering), fordele dokumenter til behandlingsleddet (saksbehandler, leder) drive oppfølging overfor behandlingsleddet, arkivere dokumenter som er behandlet eller produsert under behandlingen, besvare interne og eksterne forespørsler om behandlingsstaus og om innhold i dokumenter, søke/hente fram dokumenter på forespørsel.
Skanning
1. PROSEDYREMÅL
Kvalitetssikre skanning av dokumenter.
2. PROSEDYREN GJELDER FOR
Arkivet
3. REFERANSER/LOVVERK
4. ARBEIDSBESKRIVELSE
Tidspunkt/ hyppighet: Daglig
Selv om Deanu gielda/Tana kommune kjører fullelektronisk arkivdanning skal noen dokumenter fremdeles arkiveres på papir, enten av juridiske hensyn eller fordi papirformatet er vanskelig å digitalisere. Dokumentene registreres i sak- og arkivsystemet, med kryssreferanse til fysisk plassering.
4.1 Arkivverdig inngående post og vedlegg
All arkivverdig inngående post og vedlegg skannes, for eksempel:
Byggesøknader:
Ferdigmelding
Søknad om tiltak
Søknad om dispensasjon
Midlertidig brukstillatelser
Søknad om rammetillatelse
Utslippstillatelse
Startlån
Lånesøknader
Landbruk:
Utbetalingsbrev
Søknader om produksjonstilskudd skannes, og sendes deretter til saksbehandler
4.2 Dokumenter som skal vurderes skannet
- Rundskriv/ NOU.1*) møteinvitasjoner (hver virksomhet vurderer selv)
- pressemeldinger (inngående) – vurderes ut fra tema
- årsbudsjett/-meldinger 2*) fra andre kommuner/fylkeskommuner, interkommunale selskaper, bedrifter og lignende* som kommunen ikke har eierinteresser i
- søknader om regionale miljøtiltak, SMIL og BU midler – Søknaden skannes, men vedleggene vurderes
* 1) Unntak: Rundskriv/NOU fra departementer som krever saksbehandling skal journalføres
* 2) Unntak: årsbudsjett/meldinger fra egne virksomheter skal inngå i eget årsbudsjett/melding
4.3 Dokumenter som ikke skal skannes
- offentlig publikasjoner (St.meld., St.prp. osv. uten følgeskriv)
Saksbehandler må gi tilbakemelding til arkivet dersom disse skal journalføres og skannes.
- fakturaer/regninger skannes i X-ledger v/økonomiavdelinga
- brosjyrer/reklame/tilbud (man ikke har bedt om) og informasjonsmateriell
- uhåndterlige formater (for eksempel innbundne rapporter, plandokumenter og kart som har formater utover A3) som skanneren ikke kan håndtere
- graderte dokumenter etter sikkerhetsloven
4.4 Anbuds-/tilbudsdokumenter jfr. egen rutine for anbud –
Anbud behandles i Tensign - må skrive opp prosedyre
4.5 Kvalitetssikring
Skannede dokumenter kvalitetssikres:
- om dokumentet er lesbart/rett orientert (ikke opp-ned).
- om dokumentet er tilknyttet riktig sak
- Originale papirdokumenter arkiveres i 6 måneder før de makuleres - henv pkt. 6.1
- at det er riktig dokument
- at det er riktig antall sider
Saksbehandler skal utføre samme kontroll ved mottak av ny journalpost. Dersom det oppdages feil skal saksbehandler straks gi beskjed til arkivet som har ansvar for å rette opp feilen.
4.6 Skanning av invitasjoner
Når vi får invitasjon til en større markering (som f.eks jubileum) så skanner vi dette inn.
Det samme gjelder også når vi sender ut invitasjon at svarene vi får inn blir skannet.
5. Krav for skanning av saksdokumenter til sak-/arkivsystem
Godkjent format for elektronisk langtidslagring er pdf for tekstdokumenter, TIFF (?sjekk med IT) for billeddokumenter. Arkivansvarlig konfigurerer sak/arkivsystemet slik at alle saksdokumenter automatisk blir konvertert til gjeldende arkivformat.
5.1 Makulering av skannede papirdokumenter
Etter en sikkerhetsperiode på 6 måneder kan de skannede papirdokumentene makuleres, med mindre lovbestemte formkrav, f.eks krav om håndskrevet signatur eller andre juridiske hensyn krever at papirversjonen bevares, jfr. Riksarkivarens bestemmelser kap. xi, § 1-3. Makulering kan kun skje etter at arkivtjenesten har kvalitetssikret skanning og konvertering fra produksjonsformat til arkivformat. I sikkerhetsperioden lagres dokumentene forløpende i egne omslag som legges i arkivskapet inne på arkivet. Dokumentene makuleres etter gjeldende regler.
Laster...