Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Opphør av ansettelsesforhold (rutine)

Når medarbeider slutter

Når oppsigelse mottas, innkalles medarbeideren til møte umiddelbart for gjennomgang av restanser. Saker som ikke kan ferdigstilles innen sluttdato fordeles til annen saksbehandler.
Oppfølgingsmøte for ny restansekontroll i rimelig tid før endelig sluttdato.
Leder må gi melding om sluttdato til personalavdelingen, lønn, IT,  adgangskontroll v/vaktmester,  arkivet og systemansvarlig for de systemer der medarbeideren har hatt tilgang
- se skjema (denne må fylles ut)

 

Sjekkliste for leder - når en ansatt slutter

Aktivitet
 

Utført (dato/ underskrift)

IT-området 

 

Tilgang til alle datasystemer

Send melding om opphør av arbeidsforhold til itsupport@tana.kommune.no

Her meldes det om avslutning av tilgang til de aktuelle datasystemer, samt avslutning av den ansattes epost-adresse. Dersom den ansatte disponerer kommunal PC skal dette også meldes inn til IT.

 

Mobiltelefon 

Send melding om opphør av arbeidsforhold, samt opphør av telefonabonnement og/eller telefonnummer til

itsupport@tana.kommune.no

og til postmottak@tana.kommune.no

 

Arkiv/postmottak

 

Elements/postmottak

 

Send melding om opphør av arbeidsforhold til arkivleder

postmottak@tana.kommune.no

Dette må gjøres så tidlig som mulig for uttak av restanseliste og for evt. overføring av saker.

 
     
Personalområdet

Skriftlig oppsigelse

 

Påse at skriftlig oppsigelse blir sendt til personalavdelingen.  Dette må foreligge før svar på oppsigelsen fra personalavdelingen og sluttattest kan skrives.

 
Hjemmekontor/aviser mv

Avvikle evt avtale om hjemmekontor.

Sørge for at evt abonnement på aviser, tidsskrifter o.l. er sagt opp.

 

Økonomiområdet

Lønn

Send melding om opphør av arbeidsforhold til lønningskontor.

 

Fullmakter

Avvikle evt fullmakter knyttet til økonomi

  • opphør av rettigheter vedr bank
  • sletting av tilganger, økonomi systemer, opphør av kontering/ attestasjon/ anvisning
 
Annet

Ta i mot nøkler evt. nøkkelbrikker. Send melding til bygg- og anleggsavdelingen for sperring av nøkkelkort.

 
     
 

Ta i mot kommunalt utlånt utstyr som mobiltelefon, bærbar PC m.m.

 

Sjekkliste for den ansatte som slutter

Aktivitet:

 

Utført: (dato og underskrift)

Levert inn nøkler evt. nøkkelbrikke

 

Sak & Arkiv:

  • Dokumenter under arbeid (midlertidige) er sjekket/ ryddet/fordelt
  • Ubesvarte (restanser) besvart/fordelt til andre
  • Alle arkivverdige dokumenter er levert sentralarkivet

 

E-post:

  • Sjekket mht e-poster som krever besvarelse/oppfølging. Disse må avsluttes evt overføres til andre.

 

Arbeidssted:

  • Ryddet arbeidssted (kontorpult, skap, skuffer o.l.)

 

Levert inn utlånt kommunalt utstyr (mobiltelefon, pc, annet)

Skriv her:…………………………………………………………………………………….

 

Det utarbeides en arbeidsattest/-bekreftelse dersom den ansatte er i en alder for å søke nye stillinger. Fordelen med å produsere denne attesten på dette tidspunkt, er at leder er godt inne i den ansattes oppgaver og kjenner den ansatte godt. På denne måten slipper man utfordringen når tidligere ansatte i ettertid ber om arbeidsattester/-bekreftelse.

Laster...