1. Generelt
Før en ny Elektronisk Personalmappe evt. kan opprettes i Elements har det pågått en tilsettingsprosess knyttet til en egen tilsettingssak. Når tilsettingssaken slutter, begynner Personalsaken/Personalmappen.
Det opprettes personalmappe når svarbrev med undertegnet tilsettingsbrev kommer i retur fra vedkommende som er tilbudt stillingen dersom ikke vedkommende har mappe fra tidligere.
Gjelder dette en person med elektronisk ansettelsesforhold i Deanu gielda - Tana kommune omregistreres den eksisterende Personalmappa på ny enhet dersom dette er nødvendig.
Personalmappa følger den ansatte så lenge han eller hun er ansatt i Deanu gielda - Tana kommune.
2. Opprette ny Personalmappe
Arkivtjenesten oppretter personalmappe.
Det er personalleder som er ansvarlig for mappene. Leder skal kun ha tilgang til sine ansatte på avdelingen.
I sakstittelen skal det stå:
Fødselsdato + personnummer - Etternavn - Fornavn - Mellomnavn
Arkivkode - Jfr. K-koder
Sakstittelen skal skjermes slik at den ikke vises på offentlig journal.
3. Personaldokumenter
Svarbrevet og undertegnet tilsettingsbrev er normalt de første dokumentene som registreres, skannes og legges i en nyopprettet/eksisterende elektronisk Personalmappe.
Den enkelte leder/saksbehandler har ansvar for å vurdere ihht. gjeldene lovverk, hvorvidt et dokument er arkivverdig og skal skal legges i den elektroniske personalmappen.
Dokumenter som skal bevares for alltid
• Stillingssøknad med vedlegg
• Ansettelsesvedtak
• Kopi av stillingstilbud og svarbrevet
• Kopi av ansettelsesbrev • Evt. annen dokumentasjon som kreves for stillingen (vandels-, legeattest)
• Arbeidsavtale
• Taushetserklæring, vedtak om sikkerhetsklarering
• Innmelding/korrespondanse med trygdekasse
• Pensjonsforhold • Dokumenter vedrørende ansiennitets- og lønnsplassering, -opprykk
• Dokumentasjon av permisjoner med ansiennitetstap – søknad og vedtak
• Dokumenter vedrørende evt. særavtaler, godtgjørelser, stipend
• Dokumentasjon av kompetansegivende kurs og opplæring
• Evt. AKAN – der det kan foreligge skriftlig advarsel eller hvis det fører til reaksjoner ovenfor den ansatte
• Tiltak
• Evt. særskilte arbeidsavtaler eks. tilpasset arbeid og attføring
• Evt. disiplinærtiltak
• Dokumenter vedrørende evt. tildelte hederstegn
• Div. korrespondanse til og fra den ansatte som berører arbeidsforholdet
• Kopi av oppsigelsesbrev/avskjedigelsesbrev/evt. korrespondanse
• Kopi av sluttattest
Dokumenter som kan kasseres (Kommunen må ha retningslinjer i forhold til når materialet skal kasseres. Dette skal framkomme i arkivplanen)
• Regnskapsmateriale kan kasseres 10 år etter regnskapsårets slutt
• Sykemeldinger og korrespondanse vedrørende disse
• Korrespondanse vedrørende deltakelse på kurs og seminarer
• Korrespondanse vedrørende ulike godtgjørelser (tjenestereiser, reiseforskudd o.l.)
• Permisjoner uten ansiennitetstap
• Fravær
• Stipendier
• Ferier • Utbetalinger vedrørende personalutvikling
• Lønnsutbetaling, lønnstrekk, o.l.
• Arbeidsmarkedstiltak
• Underbilag (timesedler )
• Medarbeidersamtaler (etter f. eks. 2 år, avhengig av hva som står i kommunens retningslinjer – skal framkomme i arkivplan)
Dokumenter som kan kasseres så snart det anses forsvarlig ut fra saksbehandlingen
• Skattekort
• Gjenparter av rutinemessige meldinger til pensjonskasse, trygdekontor o.l.
Disiplinærsaker
Disiplinærsaker skal arkiveres både i personalmappen og i saksarkivet. I de tilfeller den ansatte må fratre sin stilling på grunn av disiplinærsaken, skal imidlertid dokumentene bevares i personalmappen.
Disiplinærsaker som skaper presedens, skal arkiveres både i saksarkivet og i personalmappen, men makuleres i personalmappen tre år etter at den ansatte har sluttet. I saksarkivet skal slike saker alltid bevares, men alle identifiserbare faktorer skal anonymiseres.
Disiplinærsaker som ikke skaper presedens – og det skal være de alle fleste, skal kun arkiveres i personalmappen, men makuleres tre år etter at den ansatte har sluttet. Alle disiplinærsaker i personalmappen skal legges i en lukket konvolutt og merkes med hvem som har lov til å åpne konvolutten
Avlevering
Personalmapper avleveres til IKA Finnmark etter at innhold med begrenset bevaringsplikt er kassert. Personalmapper kan avleveres 5-10 år etter siste bruk, men skal avleveres innen ca. 25 år etter avslutningsdato. Personalmapper i virksomheter som avvikles eller omorganiseres skal som hovedregel avleveres til IKA Finnmark i avviklingsperioden eller like etterpå.
Laster...